Search This Blog

Salamku !

Saturday, August 27, 2011

MINUMAN BERKABONAT !


Aku paling TAK SUKA ..(caps lock mnndakan betul2 tk suka) minum minuman bergas atau berkabonat..
tk kesah laa..pe jenama sklipun aku memang tk suka. .
letak la gambar brad pitt sekalipun kt situhh. .

Ada satu tuhh. . siap letak ice cream lagi or dikenali sebagai ice cream float . 
tetap tak menarik perhatian aku pun!
kalau beli kt mana-mana franchise kt Malaysia nihh..
tk kesa laa mcD ke.. KFC ke. .Pizza Hut ke..
aku akan minta tukar air lain.. bia la.. kna charge sekalipun . . 
tak sedap pun sebenarnya air tuhh . .

Lagi pun air berkabonat kan banyak keburukannya. . .
Yang aku tahu , minum air berkabonat secara berlebihan..
Boleh menyebabkan :
  • OBESITI kerana gula berlebihan .
  • KENCING MANIS kerana gula berlebihan
  • TIDAK MEMBERI ZAT PADA TUBUH BADAN KITA
  • KEROSAKAN DAN KEREPUTAN GIGI kerana bukan setakat gula , tapi ianya mempunyai asid .
  • TULANG PUN BOLEH REPUT sebab ada kafein .
So , korang semua berhenti laa minum minuman yang bergas nihh.. Ada satu sumber yang aku terbaca dulu..
entah apa tajuk dia. .
Dalam satu tin minuman berkabonat ada lebih kurang 6 atau 10 sudu tea gula . .
korang bayangkan betapa banyaknya gula dalam minuman berkabonat yang kita minum tuhh..

Apatah lagi sekarang nihh . .dah nak tiba musim raya nie kan . .makan dan minum lahh makanan dan minuman yang berkhasiat. .yang tidak dapat memudaratkan kepada kesihatan kita. .
Da boleh di hukumkan sebagai makruh la kan kalau minum air berkabonat nihh..
sebab dia memudaratkan kesihatan kita . .(hehe. . ssuka hati aku je . letak2 hukum lak  :p)
macam rokok.. kan makruh kalau kita hisap rokok , sebab dia memudaratkan kesihatan . :)

Akhir sekali , jagalah kesihatan anda . . Jangan pula berseronok beraya hingga kesihatan di abaikan . 
lepas raya . menanggung derita . . (nauzubillah minzalikk . .)

Aku juga nk ucapkan 

SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN KEPADA SEMUA UMAT MALAYSIA DAN JUGA SAUDARA-SAUDARAKU DI LUAR MALAYSIA yakni Thailand :) 
KALAU ADA SALAH DAN SILAP HARAP DI AMPUNKAN . . HALALKAN MAKAN MINUM DAN JUGA ILMU YANG TELAH DITITIPKAN . .

say NO to soft drink !
cuba tiru macam iklan ribena tu..
orang datang je sediakan air ribena :) (   kellllllas kau jahhh..  sediakan ribena untuk tetamu beraya . :)    )
tapi tak la aku suruh korang datang rumah orang mintak air yang orang rumah tuhh tergaru-garu kepala mana nak cari kan..
kalau dia sediakan minuman berkabonat. . minum la sikit . (jaga hati ) pastu mintak la air masak . .
kan. .kan. .kan. . :)
k....SELAMAT BERAYA SEMUA . . !


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...